Bästa maten för framgång

fruktkorg

De allra flesta idrottare, som antingen gör det på elitnivå, eller som idrottar på landslagsnivå eller närmast det, blir tvungna att äta bra om de ska nå framgång. Det samma gäller faktiskt även professionella dansare. Just det, man tänker sällan på det men dansare använder sin kropp på exakt samma sätt som elitidrottare. Båda har sin kropp som sitt främsta arbetsredskap. Båda måste få sin kropp att prestera på toppnivå, båda kan drabbas av skador, båda måste äta bra för att orka. Båda pensioneras också vid tidig medelålder för att kroppen inte klarar mer.

Vad idrottare och dansare bör äta

Rent kött, eller charkuterier är bra, cirka 3-400 gram/dag, grönsaker i massor, här finns ingen begränsning. Det som dansare och idrottare behöver är ju de mest näringsrika grönsakerna. Hit hör broccoli, grönkål, lök i alla former och även en liten del vattenrika grönsaker som gurka, tomater och salladsblad. En aktiv idrottare och dansare bör även äta stora mängder kolhydrater, som finns i pasta, potatis, ris och bröd. Helst bör dessa yrkesgrupper äta grovt bröd, grov pasta och grönsaker helst med skalet på. Att äta frukt bara som de är räcker ju gott och väl. Frukten behöver man inte tillaga men grönsakerna bör man tillaga för att de ska bli goda att äta.

Äta medelhavsmat

Maten som människorna kring Medelhavet äter, är bland den godaste maten som man kan äta och som innehåller stora mängder grönsaker, vem har inte ätit underbar och hemlagad pasta, med tomatsås? Eller en örtbaserad kyckling i ugn som bara faller i små bitar efter timmar i ugnen? Eller en god moussaka som är ljuvligt rik på ost och köttfärs? På hösten är det säsong för den goda Ratatouille med auberginer, zucchini och tomater, vitlök och örtkryddor.

Asiatisk mat som innehåller grönsaker

Även den asiatiska maten innehåller mycket fisk och grönsaker. Den koreanska maten som just nu är så populär är rik på innehåll med grönsaker. Den mesta koreanska maten innehåller antingen ris eller nudlar med små rätter av fermenterad kinakål (kimchi), fermenterad rättika (kimchi), fermenterad gurka, mungbönor, och rätter såsom bibimbap och yakuniku har blivit mycket populära.

Framför allt frukt är ett måste

En idrottare eller dansare bör inte äta en massa godis. Däremot är frukt alltid tillåtet, om inte obligatoriskt. Och finns det något som är godare att äta än frukt? Knappast!
Att leva som professionell idrottare eller dansare, gör att man måste ta hand om sin kropp på allra bästa sätt; äta bra, sova bra, hålla kroppen i trim och inte råka ut för skador.
På morgnarna gäller det att kliva upp, äta en riktigt näringsrik frukost. Sedan börjar det första träningspasset för dagen. Det pågår i minst 3-4 timmar, sedan är det dags för lunch och lite vila på 30 minuter. Sedan kommer nästa period med träning. Det pågår till sen eftermiddag, tills det är dags för middag. Efter det är det vila och och kroppen bara orkar, är det dags för ett sista träningspass på kvällen som inte är lika utmanande och krävande som träningspassen mitt på dagen. På kvällen är det bäst att bara träna lite yoga eller något annat som gör musklerna mjuka inför natten.