Behöver ert företag mer reklam?

Behöver ni göra mer reklam för ert företag? Hur vill ni göra reklam? I vilka medier vill ni göra reklam? Det är bra att tänka ut en strategi för er reklam så att den blir så lönsam som möjligt och att arbeta så brett som möjligt är bland det bästa. Olika strategier är nödvändigt som anpassas efter era tjänster eller produkter det bästa.

Här ger vi några bra tips för att göra reklam för företag:

  1. Har ni ett hantverkarföretag? Om ni skaffar snygga arbetskläder till era hantverkare och trycker upp  företagets logotype på jackor, arbetsbyxor, hjälmar, t-shirts och andra arbetskläder så ser kunderna vilka hantverkarna är. De blir levande reklampelare och andra människor ser vilket företag som hantverkare arbetar på.
  2. Dessutom bör ju alltid alla företagsbilar ha dekaler med företagets logotype och slogan, så att alla kunder och allmänhet ser och blir medvetna om företaget.
  3. Att trycka upp dekaler med företagets logotype på strandflaggor, roll-ups, trottarstannare och skärmar är andra bra sätt att göra reklam på.
  4. Om ni ska vara på mässor, konferenser eller bara rör er på stan så är det en bra idé att trycka företagets logotype med ert budskap. Då syns ni på mässan, konferensen eller när er personal rör sig på stan.
  5. Man kan även trycka upp logotype på pennor, muggar, vattenflaskor, kuvert, väskor och annat som man antingen kan ge bort.
  6. Det är viktigt att ha en hemsida och se till så att hemsidan är så attraktiv som möjligt. Om ni vill sälja golvläggning, och arbetar till exempel i Uppsala, så är det viktigt att er hemsida rankar högt på Googles sökmotor. 
  7. Man kan även göra reklam på sociala medier som LinkedIn, Twitter, Facebook och Instagram.
  8. Man kan även göra reklam via Googles egna annonser såsom Google Ads. Det blir i så fall annonser som syns högst upp eller längst ner på de olika sidorna i Googles sökmotor.
  9. Om ni hittar en tidning eller magasin som handlar om den bransch som ni arbetar inom så är annonser i de tidningarna bra. Däremot är det bra att komma ihåg att tryckta annonser inte har lika stor räckvidd som de digitala annonserna. Man når ju bara dem som läser tidningarna, medan de allra flesta är på internet.
  10. Om ni säljer produkter så är även här digital e-handelssida bland det allra bästa sättet att marknadsföra sig på. Har man en fysisk butik, som går bra med många besök varje dag, så ska man inte nöja sig med det. Företag som till exempel Hennes & Mauritz som inte hängde på den ökade efterfrågan på handel via nätet, fick slå igen flertalet butiker, trots att de är bland de största klädföretagen i Europa och världen. Därför är en e-handelssida viktig att ha vid sidan om den fysiska butiken.
  11. Och ni kommer väl ihåg att trycka upp dekaler med företaget logotype på pennor, muggar, vattenflaskor, kuvert, väskor och annat som man antingen kan ge bort eller som personalen kan ha.