Träna lagom är bäst!

Har du drabbats av benhinneinflammation?

Har du fått ont i dina ben efter att ha tränat? Om du har smärta någonstans i kroppen, särskilt på skenbenet och det gör ont att gå med benet, ja då är vila det allra bästa som du kan göra. Du kan även ta kontakt med någon som är expert just på träningsskador, för att säkerställa att du inte har skadat dig och får någon permanent skada i dina ben. Det vore ju synd, för det kan ge dig svårigheter att träna på väldigt lång tid, om du skadas.

Om du har gått upp i vikt

Om du har gått upp i vikt är det mycket viktigt att du är snäll mot din kroppen, om det tar emot, så gå i stället för att jogga. Din nya vikt kommer att slita på din kropp mer än vad vi tror. Genom gå några raska promenader istället för att jogga skonar kroppen, och minskar risken för att skadas.

På vilket underlag tränar du?

Tänk på vad det är för underlaget där du tränar. Om du joggar på asfalt eller ett tränar på ett hårt golv inomhus, så kan det skada dig. Om du bara kan det, så försök jogga på mjuk mark. Det är viktigt för dina leder, ben och muskler. Annars kan du drabbas av benhinneinflammation.

Se över dina skor som du använder vid träning

Hur gamla är dina träningsskor? Det kanske är dags att införskaffa nya? Om du inte har tillräckligt bra skor som dämpar stötarna när du löper, hoppar eller studsar kan du skada både fötter och ben. Särskilt viktigt är detta om du har gått upp i vikt. Har du slitna träningsskor så kanske dämpningsförmågan i skorna har slitits ut? Då bör du helst skaffa nya träningsskor.